Karjalainen 9.3.2020
Lauantaina koettuun International Jazz Eventiin, jota mainostettiin myös kaikkien aikojen jazzkonsertiksi Joensuussa, sisältyi toinenkin tasokas yhtye: tanskalainen Nordic Jazz Quintet Bagland. Jälleen oli kyseessä trumpettijohtoinen poppoo, mutta jazzin tyylillistä sapluunaa venytettiin nyt huomattavasti popimpaan suuntaan.
Trumpetisti Jakob Sørensenin, kosketinsoittaja Mathias Jægerin, kitaristi Alex Jønssonin, basisti Frederik Sakhamin ja rumpali Frej Lesnerin musiikissa yhdistyi pohjoismaisen jazzmusiikin maalailevuus ja maisemallisuus sekä tämän päivän indie-popin sävy- ja muotokieli.
Muun muassa lyyrinen melodisuus, hulppea soinnutus ja oivaltava rytmiikka kuuluivat tasokkaan Baglandin musiikillisina hyveinä.
Niin ikään elektronista äänipalettia hyödynnettiin taidokkaasti, ja musiikin horisontti levittäytyi kiehtovan kutsuvana.
-----
Pieni askel tuhansia konsertteja ympäri maailmaa soittaneelle yhdysvaltalaiselle ääriarvostetulle muusikolle, mutta suuri harppaus Jazzkerho -76:lle.
Tuohon tapaan saattaisi kuvailla trumpetisti-säveltäjä Tom Harrellin (s. 1946) vierailun merkitystä ja asetelmaa joensuulaiselle jazzjärjestäjälle. Nyt siirryttiin ainakin hetkiseksi aikaa raskaaseen sarjaan.
Tosin raskas sarja ei ollut ensimmäisenä mielessä, kun Harrellin huomattavan hauraanoloinen hahmo asteli Kerubin lavalle.
Kuitenkin musiikin ihme tapahtui, ja ottaessaan trumpetin tai flyygelitorven huulilleen kuului soitto täsmällisenä ja tyylikkäänä.
Merkitys! Tuntui, että jokaisella Harrellin soittamalla äänellä – ja tämä tuli ilmi erityisesti improvisoinneissa – oli merkityksensä ja paikkansa. Painoarvonsa. Ei onnenonkimisia, ei hutilyöntejä, ei övereitä.
Sen sijaan pieniä säveliä suuriin paikkoihin tai suuria säveliä pieniin, kummin vaan. Järjellä ja tunteella. Yleensä rauhallisen harkitusti, mutta tarvittaessa myös räjähtävän nopeasti, tuohon tapaan Harrell soittoaan jäsenteli.
Myös ajoitus oli Harrellin bravuuria, mikä taas kuului improvisoinnin ohessa myös sävellyksien tasolla. Esimerkiksi sävellys, jossa kuulimme suorastaan uskaliasta oktaavibassokulkua ja joka rakentui säästeliään, pop-tyylisen sointukierron varaan, oli juuri melodian suppeudessaan mielenkiintoinen ja mieleenpainuva.
Harrellin nuoremmat soittajakollegat – saksofonisti Mark Turner, kitaristi Charles Altura, basisti Ben Street ja rumpali Adam Cruz – olivat taidoiltaan täyttä rautaa.
Upeaksi muusikoksi paljastui esimerkiksi tenorisaksofonisti Turner. Improvisoijana hän oli Harrellin veroinen taituri, mutta samaan aikaan ihastutti myös aistikkaalla saundillaan.
Sen sijaan kitaristi Alturan tinkimätön, eleetön ja täydellisen kosiskelematon soittajanolemus jäi hieman irralliseksi suhteessa muihin muusikoihin. Lisäksi hän haastoi kuulijaa jopa siinä määrin, että useampi sooloista jäi vaille aplodeja.
Jyri Ojala
-----
Jakob Sørensen ja Tom Harrell samana iltana!
Nordic Jazz Quintet Bagland (Tanska)
Trumpetisti Jakob Sørensen tuo Suomeen suositun kvintettinsä ”Bagland”. Yhtyeen musiikki perustuu kirkkaalle, ilmavalle ja akustiselle pohjoiselle äänimaailmalle, mutta sisältää myös elektronista äänipalettia kriitikoiden kiitosta ansainneella tavalla. Yhtyeessä mukana Jakob Sørensen (trumpetti), Mathias Jæger (piano, koskettimet), Frederik Sakham (basso), Alex Jønsson (kitara) ja Frej Lesner (rummut).
La 7.3.2020 Kerubin sali klo 19
katso myös Tom Harrell Infinity Band