The KutiMangoes

The KutiMangoes Kerubissa !

Karjalainen 26.1. Jyri Ojala

https://digilehti.karjalainen.fi/titles/karjalainen/3544/publications/35345/pages/33

Afrobeatia omalla twistillä

Konsertit: Tanskalainen The KutiMangoes törmäyttää musiikissaan onnistuneesti eri vaikutteita Joensuussa ravintola Kerubissa 24.1.

Tämä konsertti pääsi yllättämään väentungoksellaan ennen kuin oli kunnolla alkanutkaan. Tapahtuman järjestäneen Jazzkerho -76:n konserteissa on harvoin todistettu vastaavaa yleisömenestystä. Viime talvena koettu Blicher/Hemmer/Gadd-trion konsertti loppuunmyydyssä Carelia-salissa ylsi sentään enempään.

Itse asiassa tämänkertainen konsertti liittyi myös välittömämmin tuohon vuodentakaiseen vierailuun. Blicher/Hemmer/Gadd-trion sutjakka saksofonisti Michael Blicher tykästyi siinä määrin paikalliseen tapaan hoitaa konserttipuitteet, että ilmaisi liki saman tien halunsa palata uudelleen konsertoimaan Joensuuhun.

Ja niin siinä kävi, että perjantaina – vain piirun verran vaille vuosi edellisestä vierailusta – kuunneltiin täpötäydessä Kerubin Salissa maailmanluokan afrobeatia Blicherin mainion The KutiMangoes-yhtyeen toimesta.

Afrobeatilla tarkoitetaan musiikkia, jossa länsiafrikkalainen musiikkiperimään yhdistetään afroamerikkalaisen populaarimusiikin tyylipiirteitä, leimallisimmin soulia ja funkia.

Afrobeatin perustajana pidetään nigerialaista Fela (Anikulapo-)Kutia, johon myös The KutiMangoes nimessään viittaa. Tuo jälkiosan ”Mangoes” onkin sitten vähän kryptisempi juttu: sen on tarkoitus assosioitua jazzin suurimpiin legendoihin ja vaikuttajiin lukeutuvaan Charles Mingukseen.

Blicherin ja puhaltajakollega Gustav Rasmussenin – jälkimmäinen muuten soitti tavallisen pasuunan ohella myös harvinaisempaa flugabonea (marching valve trombone) – vuonna 2012 perustama ja muun muassa Tanskan Grammy-palkinnon voittanut The KutiMangoes on tehnyt järkevän ratkaisun siinä, ettei kuusihenkinen tanskalaismiehistö edes yritä soittaa autenttista afrobeatia, vaan tekee sen omalla tavallaan esimerkiksi jazzillisia mutta myös muiden musiikinlajien vaikutteita hyödyntäen.

Tässä katsannossa tuolla Minguksella viitataan siis enemmän musiikilliseen lähestymistapaan, ideointiin ja eetokseen kuin suoranaisesti soiviin parametreihin.

Konsertin kaaressa oli huomattavissa seuraavaa kehitystä: alkupuolella pysyttiin vielä kohtuullisissa määrin totutuissa ja koetelluissa afrobeatin keinoissa, kun taas toisen setin tiimoilla yhtye eteni yhä enemmän omanlaisiensa kokeilujen ja kehittelyjen ääreen.