Jazzkerho-76 tekee yhteistyötä Pohjois-Karjalan elokuvayhdistyksen ja KAVIn kanssa. Pyrkimyksenä on esittää puolivuosittain kaksi jazzteemallista elokuvaa. Osa leffoista näytetään maanantaisin 16:30 osana elokuva-arkiston normaalia ohjelmistoa. Lipun hinta on 7€ ja esityspaikka elokuvateatteri Tapio. Osa elokuvista saatetaan esittää privaatisti kerhon isännöimissä klubi-illoissa, jollaisia on jäsenistölle suunniteltu pidettäväksi. Paikka voisi olla Näyttämö ja tapahtumaan voisi liittää yhteisöllistä rupattelua, jota ollaan kaivattu ja joka on mainittu myös toimintasuunnitelmassa.
Jazzin ja elokuvan kehityksestä voi löytää paljon yhteisiä piirteitä. Ne yleistyivät samaan aikaan Yhdysvalloissa ja 1920-luvulla olivat kumpikin suuren yleisön huvitusta. Läpi elokuvan historian jazz on nivoutunut siihen antaen soinnillaan elokuvalle kullekin aikakaudelle leimallisen hengen. Parhaimmillaan jazzin monimuotoisesta rytmiikasta ja elokuvan leikkauksesta voi hakea yhteisiä “tahtilajeja”.
KAVI: Round Midnight - keskiyön soundi (USA/Ranska 1986)
KAVI-klassikkoelokuvasarjan näytös maanantaina Tapiossa 18.11.2024 klo 16:30. Liput 7 € saatavilla myös verkkokaupasta www.savonkinot.fi
(’Round Midnight) on Bertrand Tavernierin ohjaama ranskalais-yhdysvaltalainen draamaelokuvavuodelta 1986. Jazzmuusikon noususta ja tuhosta kertovan elokuvan pääosia näyttelevät saksofonisti Dexter Gordon ja ranskalaisnäyttelijä François Cluzet.
Round Midnight sai alkunsa Bertrand Tavernierin, Irwin Winklerin ja Martin Scorsesen yhteiseltä lounaalta. Keskusteluissa kävi ilmi, että he kaikki ovat suuria jazz-musiikin ystäviä. Tästä innostuneena he päättivät aloittaa yhteisen projektin. Irwin Winkler tuotti elokuvan, Martin Scorsese lupautui sivuosaan ja ohjaustyöt jäivät Tavernierin harteille.
Tavernier ryhtyikin välittömästi etsimään sopivaa aihetta elokuvaan. Häntä viehätti suunnattomasti episodi elävästä elämästä: amerikkalainen pianisti Earl “Bud” Powell (1924–1966) siirtyi Pariisiin 1950-luvun lopulla kyllästyttyään New Yorkin jazz-elämään. Powellin esiintyessä Pariisin Blue Note -klubilla, häntä saapui joka ilta kuuntelemaan nuori Francis Paudras, joka köyhänä amatööripianistina joutui kuitenkin seisomaan klubin ulkopuolella seuraten soittoa ilmanvaihtokanavan juurella.
Bud Powell oli yksi bebopin kehittäjistä. Bebop sai alkunsa 1940-luvun alussa swing-musiikin menettäessä tenhoaan ja big bandien tanssikeikkojen vähentyessä dramaattisesti. Yleisö kyllästyi osittain swingin yksitoikkoisiin sointukuvioihin ja big bandien työtilaisuuksia vähensivät taloudelliset ongelmat: USA oli juuri liittynyt mukaan II maailmansotaan ja kotirintamalla jouduttiin sotahurmoksen nimissä tinkimään huvituksista.
Alituinen musiikillinen etsiminen, halu luoda jatkuvasti uutta, ajoi hyvinkin monet bebop-muusikot etsimään uusia kokemuksia huumeiden maailmasta ja sitä kautta he kulkeutuivat usein mielisairauden partaalle, min. Charlie Parker joutui parantelemaan hermojaan Camarillon mielisairaalassa. Powell teki henkilökohtaisen ratkaisun nähdessään ystäviensä ja soittokumppaniensa kohtalon ja suuntasi kulkunsa Pariisiin.